TIEDOTE Kuopion ortodoksisen seurakuntatalon palosta

Muut

Vapaaehtoisten ja palokunnan ripeä toiminta rajasi vahinkoja

Kuopion ortodoksisen seurakunnan kirkkoherra Timo Honkaselkä kiittelee seurakunnan vapaaehtoistyön tekijöitä ja palokuntaa ripeästä toiminnasta, jolla seurakuntatalon tiistaisen tulipalon aiheuttamia vahinkoja pystyttiin rajaamaan. Tulipalo tuhosi seurakuntatalon alakerran pienen keittiön. Muut alakerran tilat ja siellä säilytetyt esineet kärsivät savu- ja nokivaurioita.

Seurakuntatalon alakerrassa on keittiön lisäksi pieni kirjasto, noin 25 ihmisen kokoontumistila, arkisto, pukuvarasto, ompeluhuone ja sosiaalisia tiloja. Alakerta on toistaiseksi kokonaan poissa käytöstä. Seurakuntasalin yläkerta pyritään ottamaan käyttöön viikon 23 alussa.

Savu- ja nokivahinkojen laajuutta selvitellään. Kirkkoherra Honkaselän mukaan alakerrassa ei säilytetä taloudellisesti kovin arvokkaita esineitä, mutta esimerkiksi kahdella Kuopion ensimmäisestä ortodoksisesta kirkosta 1800-luvulta peräisin olevalla maalauksella on historiallista arvoa. Maalausten ja vahinkoja kärsineiden uudempien ikoneiden kuntoa selvitellään. Samoin selvitellään arkiston ja kirkkotekstiilien kärsimiä vahinkoja.

Palo sai alkunsa alakerran keittiöstä, mutta palon syy ei vielä ole selvillä. Palokunnan hälyttivät paikalle kirkkoleipiä yläkerrassa paistamassa olleet vapaaehtoiset.